Wie kent hem nog? De paarse krokodil uit een reclamespot van een Nederlandse verzekeraar? Het reclamefilmpje waarin een moeder met haar dochtertje bij de balie van een zwembad komt om een paarse opblaasbare krokodil op te halen. Het meisje is haar krokodil in het zwembad vergeten en ze is blij hem in de hoek te zien staan. Maar zo makkelijk krijgt ze haar krokodil niet terug… Barend & Van Dorp speelden hierop in en deelden in hun televisieprogramma een paarse krokodil uit aan bedrijven die volgens hun klanten uitblonken in starre regels en overtrokken bureaucratie. De paarse krokodil is daarna een metafoor voor overdreven en klantonvriendelijke bureaucratie en regelzucht geworden.

Een decennium later zou je verwachten dat de paarse krokodil wel achterhaald en uitgestorven is. Maar het tegendeel is waar; de paarse krokodil is nog springlevend! Grote kans dat je hem hebt waargenomen als klant bij een ‘service’medewerker die zich achter regels verschuilt en weigert mee te denken over een goede oplossing voor jou als klant. Of dat je dit beest tegenkomt in de dienstverlening aan je klanten of collega’s.  Onderzoek van de Boston Consulting Group toont aan,  dat het aantal procedures, lagen en managementbeslissingen bij 100 beursgenoteerde bedrijven in de afgelopen 15 jaar met 50 tot 350% is toegenomen. De bewegingsruimte en bezieling van veel werknemers blijken nog altijd beperkt door regels, protocollen en managers die toezien op de naleving daarvan.

“De paarse krokodil is een metafoor voor overdreven en klantonvriendelijke bureaucratie en regelzucht geworden”

Een organisatie gevangen in een systeem van regels, procedures en hiërarchie leidt niet alleen tot ongemotiveerde en gefrustreerde werknemers maar ook tot slechte producten, waardeloze service en verspilling van talenten en mogelijkheden. Taylor’s scheiding van denken en doen, waarbij de top (be)denkt en de werkvloer uitvoert, is niet meer van deze eeuw.  Ondernemen is tegenwoordig zo dynamisch en complex geworden, dat het succes en voortbestaan van bedrijven afhankelijk is van het dagelijks inzetten van de hersenen van álle medewerkers. Alle creativiteit en vindingrijkheid is nodig om als organisatie in goede conditie te blijven en snel op veranderende klantwensen en externe omstandigheden in te spelen. Het wordt tijd de verantwoordelijkheid en bevoegdheid daar te leggen waar het werk wordt uitgevoerd.

Uw medewerkers kennen hun werk als de beste. Zij kunnen een uitstekende inschatting van een situatie maken en hierop snel en adequaat reageren. Geeft u uw medewerkers het vertrouwen en de ruimte om initiatief en beslissingen te nemen? Laat u ze nadenken en experimenteren hoe hun werk beter kan? Wij helpen u graag de paarse krokodil uit uw organisatie te bannen en uw klant- én winstgevendheid te verhogen.